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岸見一郎氏の回答
Ichiro KISHIMI, M.A.


質問1「アドラー心理学は、どんな心理学なんですか?」
(Q1: What is Individual Psychology for you?)


 この質問への概説的な説明は別の個所でされていると思いますし、私自身この問いに答えるべく『アドラー心理学入門』(KKベストセラーズ)を書きました。ここでは簡単にしか答えられませんが、アドラー心理学は人間が人間らしく生きるための方法を教える心理学である、と私は理解しています。
 人間らしく生きるためには、無意識的に受け入れられている文化の自明性に対して批判的な立場を取らないといけないことがあります。そのため耳に心地よいとはいえないアドラー心理学が広く好意的に受け入れられるということはありませんでした。今後どうなるかはわかりませんが、時代を先駆けたアドラーが創始したこの心理学は、今日早急に解決を迫られている多くの問題を解く鍵を与える、と確信しています。

To my understanding Adlerian psychology enables us to live a life worthy of human being. It is sometimes absolutely necessary to be in a position which might be critical to the self-evident and often unconscious position our culture adopts. This is, I believe, one reason why Adlerian psychology has not been accepted favorably so far. It is never pleasant to the ear. I am not sure if this situation will change for the better, but I am convinced that this psychology which originated with Adler who is said to have heralded a new era holds the key to many problems which are pressed for urgent solution.

質問2「アドラー心理学は、あなたの生活にどのような影響を与えましたか?」
(Q2: How does Individual Psychology influence your everyday life?)


 アドラー心理学を学び始めたのは息子が2歳の時でした。矢野顕子がインタビューに答えて、子どもが生まれてからの人生はその前の人生とは明らかに違う、何が違うかといわれても、ただ違うとしかいえない、といっています。三十代の私の人生は子どもたちとのかかわりなしには考えられないことになりました。
 私はアドラー心理学を机上の学問として学んだのではありません。最初は育児がアドラー心理学を学ぶきっかけでしたが、やがて専門の哲学と同じくらいの力をかけて多岐にわたるアドラー心理学を学ぶようになりました。
 アドラー心理学においては「学ぶ」ということには特別の注釈がいります。アドラー心理学は理論と実践が緊密に結びついていますから、アドラー心理学を学ぶということは、自分自身の生き方を絶えず吟味するということを意味します。自分の人生がうまくいかないことを自分以外のもののせいにしていたのは遠い昔のことになりました。

It was when my son was two years old that I began to study Adlerian psychology. Akiko Yano, who is a famous Japanese musician, says that life after the birth of children never fail to change. I agree with her that the reason for such a change cannot be explained. We can just say the whole life has completely changed. In my case it is not too much to say that the life in my thirties is so closely related with my children that I dedicated myself to child care.
I do not think I have learned Adlerian psychology as an armchair theory. It is true that child care was the start but I have come to learn Adlerian psychology which has a wide range of subjects with as much effort as I study philosophy which is my major.
The meaning of 'learning' in Adlerian psychology needs some explication. As the theory and the practice is closely connected, earing Adlerian psychology means to examine our way of life incessantly. I cannot remember the day when I made it a rule to attribute innocently the fact the life does not go well to something else than myself.

質問3「アドラー心理学会には、非専門家の会員もたくさんいると聞きました。 専門家と非専門家が一緒に学ぶことについてコメントをいただけませんか?」

(Q3: I hear there are as many non-professional menbers as professional menbers in Japanese Society of Adlerian Society. What do you think about that non-professionals and professionals study together?)


 アドラーは、ある時、ニューヨークの医師会が、アドラーの理論だけを精神科の治療に使うために採用したい、ただし医師だけに教え、他の人には教えないという条件を提示した時、その申し出を断わりました。アドラーはいいました。「私の心理学は〔専門家だけのものではなくて〕すべての人のものだ」と。アドラーの時代も今もアドラー心理学は「すべての人」ものなのです。
 アドラー心理学を学び始めてまもない頃、野田先生にこんなことをいわれたことがあります。「井戸端会議のできる哲学者でなければ意味がないよ」と。
 ソクラテスは一日中アテナイの青年たちと議論をしていました。アドラーは講演が好きで講演の後、質問をしにくる人に囲まれるのが好きでした。場所を変え、熱心な学生や友人たちと夜遅くまでカフェで議論をしました。
 私もそんなソクラテスやアドラーのように研究室を出て、井戸端会議を楽しめる哲学者になろう、と思いました。以来、「肱掛椅子の哲学者」(armchair philosopher)ではなく、市井の人として生きたい、と考えるようになりました。「井戸端会議」から多くのことを学んでいます。
 アドラー心理学は専門家と非専門家が共同して作り上げてきた心理学なのです。

When the Medical Society in New York told Adler that it was willing to adopt his teachings as their exclusive psychiatric tool, he rejected the offer flatly because it was under the condition of limiting himself to teachings physicians only. He said, "My psychology belongs to everyone." This is true of the present day.
When I began to learn Adlerian psychology, Dr. Noda said to me, "There is no sense unless you become a philosopher who can enjoy housewives(husbands)' gossip." Socrates was discussing all day long with the young men in Athens. Adler liked to give lectures and be surrounded by the audience after the lecture. Changing the place, he went on discussing with his dedicated students and friends at the cafe till late at night.
Just like Socrates and Adler I decided to become a philosopher who can enjoy talking, as it were, at a well side, outside an office. Since then I began to live not as an armchair philosopher but as an ordinary citizen. I have learned many important things from a talk with housewives.
Both professionals and non-professionals has built up Adlerian psychology corroboratively.

質問4「初心者向けにアドラー心理学についての講演をするときに、あなたが一番伝えたいことはなんですか?」
(Q4: In a lecture for beginners of Individual Psychology, what would you like to teach them the most?)


 アドラー心理学の教える技法は非常にパワフルですから、人を支配、操作する道具になってしまうという危険は絶えずあります。人を支配することはできない、あるいは他の人を私の道具、手段にしてはいけない、さらには私の課題を人に解決させることはできないということを、講演のシンプルさを犠牲にしてでも言葉を尽くして話しています。  初心者向けの講演では、勇気づけについて話すことが多いのですが、これとて子どもに適切な行動をさせるための技法であるととられる危険性は高く、長年学んでいる人でも誤解している人は多いように思います。
 どのような対人関係も対等の横の関係でなければ、アドラー心理学が教えるあらゆる技法すべて無効、それどころか有害なものとなってしまいます。

There is always a danger that the techniques taught by Adlerian psychology can easily be a tool for ruling or manipulating people due to their powerfulness. In giving lectures I make every effort to teach the novice even at the sacrifice of the simplicity that we should not rule others and that others cannot be made to be one's tools or means. I often talk about "encouragement" at the lectures for the beginners. Encouragement is always in great peril because it tends to be easily misunderstood as a technique used to make children behave appropriately. Without the equal and horizontal relationship every techniques Adlerian psychology tries to teach could be of no avail and even dangerous. "Equal and horizontal relationship" is one of many things which I would like to teach my audience.