日本アドラー心理学会

Japanese Society of Adlerian Psychology

野田俊作氏の回答(Shunsaku NODA, M.D.)

質問1「アドラー心理学を知らない人に一言で説明するとすれば?」
(Q1: How do you explain about Adlerian Psychology in few sentences for the people who are not familiar to it?)

アドラー心理学が教えているもっとも大切なことは、まず、人間は不完全なままで幸福になれることです。そのためには人々のために自分にできることをするということを学ばなければなりません。そうして自分の周囲の人々が幸福になったときに、自分も幸福になれるのです。そのための理論(考え方)と技法(やり方)がアドラー心理学です。

The most important thing what Adlerian Psychology teachs is; an individual can be happy even though an incomplete human-being. To attain the goal we must learn contribution for others doing what we can do for them. Only when people around us is happy, we can attain our happiness. Adlerian Psychology is a theory and a practice for this purpose.

質問2「アドラー心理学を学んでよかったことはなんですか?」
(Q2: How did your life change in learning Adlerian Psychology?)

私生活では、人生のすべての責任を自分で引き受けることができるようになったことと、他の人と競走しないで協力して生きることができるようになったことです。自分で責任をとり、他人と協力してはじめて、自分も他人も幸福になることができます。職業生活では、強力な治療法を手に入れて、さまざまな問題を援助できるようになったことです。

In my private life, I learned to take responsibility of my own life, and, at the same time, to live co-operatively without struggling for superiority. With responsibility and co-operation, we can make ourselves happy and make others happy. In my professional life, I obtain a strong method for therapy and can help various kinds of problems.

質問3「アドラー心理学を専門家と非専門家が一緒に学ぶことについての考えは?」
(Q3: What is your opinion about professionals and lay people learning Adlerian Psychology together?)

専門家と非専門家が同じテーブルで学ぶということには、専門家の意見を非専門家が良識にもとづいてチェックし、非専門家の諸問題を専門家が専門知識にもとづいて援助し、両者が成長できるという大きなメリットがあります。専門家だけの集会をすると非専門家に対する温かい視線を失いがちになりますし、非専門家だけの集会をすると議論が方向性を失ってしまう危険があります。両者が協力し合って学ぶことがもっとも建設的なやり方だと思います。

It is a great merit that professionals and non-professionals learn at the same table. Non-professionals can examine opinions of professionals based on common sense, and professionals can help non-professionals based on special knowledges. As a consequences, both group can contribute to each other. Groups of professionals often lose the compassionate viewpoint to non-professionals, and groups of non-professionals often lose the direction of discussion. It is the most constructive method that professionals and non-professionals learn together in a co-operative atmosphere.

Page Top ▲